Minecraft to jedna z najpopularniejszych gier na świecie. Ta uwielbiana przez uczniów gra jest czymś więcej niż zabawą – jest uniwersalnym środowiskiem edukacyjnym. Cel rozgrywki za każdym razem ustalany jest na nowo i zależny od pomysłowości graczy lub nauczyciela – dzięki otwartości i uniwersalności wirtualnego świata, Minecraft sprawdza się jako narzędzie dydaktyczne zarówno na lekcjach języków obcych, matematyki, geografii, historii oraz wielu innych przedmiotów szkolnych. Nieograniczony świat stworzony z klocków pozwala realizować różnorodne scenariusze zajęć w oparciu o wcześniej przygotowane światy (mapy).
Lekcje z Minecraft pozwalają zaangażować i zmotywować uczniów do samodzielnej i kreatywnej pracy. W nowoczesnym, cyfrowym świecie, nauka poprzez grę jest dla uczniów naturalna i satysfakcjonująca. Z perspektywy nauczycieli ważne jest to, że gra oprócz umożliwiania realizacji podstawy programowej, jest platformą do zespołowej pracy projektowej, rozwija kreatywność i zachęca do nieszablonowego myślenia. Dzieci chętnie współpracują przy konstruowaniu wirtualnych budowli oraz wspólnie wyruszają na wyprawy np. w poszukiwaniu ukrytego na mapie skarbu. Rozgrywka w kilka osób, to rozwijanie kompetencji miękkich i nauka komunikacji (podział zadań, wsparcie, dzielenie się zasobami). Podczas wspólnej gry uczniowie odkrywają, że działanie w zespole przynosi wiele korzyści.
Minecraft to gra, która może zaskoczyć złożonością świata – dzięki systemowi craftingu (łączenia klocków w określony sposób) - możliwe jest tworzenie skomplikowanych przedmiotów z prostych elementów (np. aby upiec chleb najpierw należy odkryć w jaki sposób zbudować piec oraz pozyskać zboże). Gracz może projektować np. swoje systemy farm lub bawić się w tworzenie inżynierskich konstrukcji (redstone) – od budowania prostych mechanizmów np. nawadniania pola do skomplikowanych układów komputerów. Dla wielu dzieci jest to doskonała nauka odkrywania procesów powstawania przedmiotów. Bazując na symbolicznych przykładach w grze, możemy w łatwy sposób wytłumaczyć uczniowi np. jak tworzy się papier lub fajerwerki.
Wiele gier opiera się na motywach rywalizacji lub konfliktu – Minecraft przełamuje te schematy. Możliwy jest tu wybór pokojowego przebiegu rozgrywki, który niweluje negatywne interakcje z wirtualnym światem. Gra zachęca do konstruowania, a nie do niszczenia. Na innych poziomach trudności (normalny, trudny) w grze pojawią się tzw. moby czyli nieprzyjazne graczom stworki (najpopularniejszym z nich jest zielony Creeper). Ich obecność w grze wyzwala w dzieciach wiele emocji i sprawia, że gra staje się ekscytującą przygodą (korzystając z tego poziomu trudności gry możemy przeprowadzić np. symulacje oblężenia miasta).
Głównymi celami kółka są:
- kształtowanie myślenia komputacyjnego - analizowanie problemów i tworzenie ich rozwiązań przy pomocy narzędzi informatycznych – gry Minecraft,
- układanie i programowanie algorytmów – układanie w logicznym porządku instrukcji dla Agenta w grze Minecraft (korzystanie z edytora wizualnego MakeCode),
- testowanie rozwiązań problemu – wprowadzanie poprawek do stworzonych algorytmów, udoskonalanie ze względu na zdefiniowany cel/przyjęte założenia,
- kształtowanie kreatywności – planowanie i tworzenie konstrukcji budowlanych i elektrycznych wykorzystując grę Minecraft,
- wykorzystywanie możliwości gry Minecraft do rozwiązywanie problemów z innych przedmiotów szkolnych,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i komunikacji – wymiana informacji wśród uczniów oraz wspólna analiza informacji (podawanie i interpretowanie instrukcji),
- poznanie podstawowych instrukcjami języka blokowego (wizualnego),
- wprowadzenie do pracy nad projektem zespołowym.